Veure l’invisible amb lata precisió: creen una cambra hologràfica capaç de fer-ho

Un equip d’investigació i tècnic de l’Escola d’Enginyeria McCormick de la Universitat de Northwestern als Estats Units ha inventat una nova càmera d’alta resolució que pot veure l’invisible, fins i tot al voltant de les cantonades i a través de mitjans de dispersió, com la pell, la boira o, potencialment, el cervell humà.

L’estudi que ha sigut publicat en la revista Nature Communications és un nou mètode anomenat holografia de longitud d’ona sintètica que funciona mitjançant la dispersió indirecta de llum coherent sobre objectes ocults, que després es dispersa novament i viatja de retorn a una cambra.

A partir d’ací, un algorisme reconstrueix el senyal de llum dispersa per a revelar els objectes que estan ocults. El sistema, per tant, és capaç d’obtindre la informació lumínica no visible a primera vista i tornar-la visible a l’ull humà, gràcies a un mètode basat en la tecnologia hologràfica i la Intel·ligència Artificial. A més, a causa de la seua alta resolució temporal, aquest mètode també té el potencial d’obtindre imatges d’objectes ocults que es mouen ràpidament, com el cor que batega a través del pit o vehicles que viatgen a altes velocitats i que apareixen després de creuar una cantonada.

El camp d’investigació de les imatges d’objectes darrere d’oclusions o mitjans de dispersió és relativament nou i es diu imatges sense línia de visió (NLoS en anglés). En comparació amb les tecnologies d’imatges NLoS relacionades, el mètode Northwestern pot capturar ràpidament imatges de camp complet de grans àrees amb precisió *submilimétrica.

Segons els investigadors, aquest mètode marcarà el començament d’una nova era en la capacitat d’obtindre imatges. Florian Willomitzer, primer autor de l’estudi, de l’Escola d’Enginyeria *Mc Cormick afirma que els prototips de sensors actuals utilitzen llum visible o infraroja, però el principi és universal i podria estendre’s a altres longituds d’ona. Per exemple, el mateix mètode podria aplicar-se a les ones de ràdio per a l’exploració espacial o l’obtenció d’imatges acústiques sota l’aigua “. Per tant, el camp d’aplicació d’aquest mètode d’obtenció d’imatges és molt ampli i amb aquest estudi només s’ha vorejat la punta de l’iceberg.