Un nou model d’IA aprèn sobre llenguatge gràcies als enregistraments de vida d’un nadó

El poder de la Intel·ligència Artificial (IA) sembla no tenir límits. Un estudi recent ha utilitzat enregistraments de la vida quotidiana d’un nadó d’un any per desenvolupar i entrenar un nou model basat en l’aprenentatge de paraules i el desenvolupament del llenguatge. El projecte, liderat per un equip d’investigadors en intel·ligència artificial i psicologia del desenvolupament de la Universitat de Nova York, se centra a capturar com els nadons aprenen paraules i conceptes mitjançant la interacció amb el seu entorn.

Els enregistraments d’àudio i vídeo van ser realitzats per Sam, un nadó australià que durant un any i mig (des dels sis als 25 mesos d’edat) va portar un casc amb una càmera incorporada que recollia les interaccions que tenia amb els pares i els avis al dia a dia. En realitat, va gravar només l’1% del temps que va passar despert durant la durada de l’experiment. Tot i així, l’estudi ha proporcionat dades valuoses sobre la seva adquisició del llenguatge, incloent-hi interaccions amb els pares, objectes quotidians i situacions socials.

El model d’intel·ligència artificial s’anomena CVCL (Child’s View for Contrastive Learning, aprenentatge contrastiu des de la perspectiva del nen) i ha estat entrenat amb 64 ​​categories visuals –estris, joguines, animals, entre d’altres– i la transcripció del que Sam estava escoltant mentre mirava aquests objectes. Un cop creada aquesta base de dades, l’estudi ha demostrat ser capaç d’identificar i aprendre paraules clau del vocabulari del nadó, així com comprendre el context en què es fan servir aquestes paraules i la connexió amb el món visual.

Aquest enfocament únic ofereix noves perspectives sobre com els éssers humans adquireixen habilitats lingüístiques des d’una edat primerenca i podrien tenir aplicacions en el desenvolupament de sistemes de processament del llenguatge natural més avançats. Tot i que l’estudi encara està en les primeres etapes, les seves troballes prometen obrir noves vies de recerca en el camp de la intel·ligència artificial i la psicologia del desenvolupament.