Elèctrodes cultivats en el cervell

En els últims anys, els límits entre tecnologia i biologia estan desapareixent. Un grup d’investigadors de les universitats de Linköping, Lund i Göteborg, a Suècia, han cultivat amb èxit elèctrodes en teixit viu usant les molècules del cos com *disparadores. El resultat, publicat en la revista *Science, fa possible, en un futur, la formació de circuits electrònics completament integrats en organismes vius.

Unir els sistemes electrònics al teixit biològic és fonamental per a millorar la comprensió de les funcions biològiques complexes, combatre malalties cerebrals o desenvolupar interfícies futures home-màquina.  “Durant diverses dècades, hem tractat de crear productes electrònics que imiten la biologia. Ara deixem que la biologia cree l’electrònica per a nosaltres”, afirma el professor Magnus Berggren de la Universitat de Linköping.

Per a tancar aquesta bretxa entre la biologia i la tecnologia, el grup d’investigació ha desenvolupat un sistema per a crear materials conductors electrònics suaus, sense substrat i en teixit viu. En injectar un gel que contenia enzims com a “molècules d’assemblatge”, els investigadors van poder cultivar elèctrodes en el teixit viu del peix zebra i les sangoneres medicinals.

Aquest estudi aplana el camí per a un nou paradigma en bioelectrònica. On anteriorment es necessitaven objectes físics implantats per a iniciar processos electrònics en el cos, la injecció d’un gel viscós serà suficient en el futur. “Els nostres resultats s’obrin a formes completament noves de pensar sobre la biologia i l’electrònica. Encara tenim una sèrie de problemes per resoldre, però aquest estudi és un bon punt de partida per a futures investigacions”, diu Hanne Biesmans, un dels autors principals.