Diabetis: creen per primera vegada cèl·lules beta pancreàtiques funcionals a partir de cèl·lules mare

L’investigador postdoctoral Diego Balboa del Centre de Regulació Genòmica (CRG), en col·laboració amb un equip d’investigació de la Universitat d’Hèlsinki, ha dut a terme un estudi que demostra que aquestes cèl·lules beta pancreàtiques creades a partir de cèl·lules mare són capaces de controlar eficaçment el metabolisme de la glucosa. Això es deu a la seua alta capacitat per a imitar l’estructura i funcionalitat de les cèl·lules normals dels illots pancreàtics.

La investigació publicada en Nature Biotechnology constitueix un gran avanç en el tractament de la diabetis ja que aquestes cèl·lules beta del pàncrees són les responsables de la producció d’insulina, hormona vital que regula el sucre en sang.

“El nostre estudi és un avanç important per a transformar les cèl·lules mare i convertir-les en peces de recanvi per a reemplaçar les cèl·lules beta del pàncrees destruïdes o desbaratades, causants de la diabetis” Diego Balboa, investigador del CRG

Fins ara, els pacients de diabetis tipus 1, causada per la destrucció de les cèl·lules beta pancreàtiques, podien recuperar la capacitat de produir insulina amb el trasplantament d’aquestes cèl·lules aïllades del pàncrees de donants d’òrgans. Un tractament molt complex, costós i poc habitual. És per això que els esforços científics s’han focalitzat a produir les cèl·lules beta pancreàtiques funcionals a partir de cèl·lules mare. Aquest estudi és el primer que l’aconsegueix amb èxit i és el més complet fins hui, demostrant les seues conclusions tant en cultius cel·lulars com en estudis amb rosegadors.

Islote derivado de células madre. Células beta que producen insulina marcadas en rojo y células alfa que producen glucagón en verde. / Väinö Lithoviu (Universidad de Helsinki)

llot derivat de cèl·lules mare. Cèl·lules beta que produeixen insulina marcades en roig i cèl·lules alfa que produeixen glucagó en verd. / Väinö Lithoviu (Universitat de Helsinki)