Nou diagnòstic d’al·lèrgies respiratòries sense proves invasives

Alergias, diagnóstico

26 de novembre 2023

n equip d’investigació multidisciplinària de l’Institut d’Investigació Biomèdica de Màlaga i Plataforma en Nanomedicina (Ibima Plataforma Bionand) ha aconseguit identificar els mecanismes responsables de l’al·lèrgia respiratòria local, un avanç significatiu que podria millorar el diagnòstic i tractament per a aquells pacients al·lèrgics que donen negatiu en les proves habituals. Aquest grup de pacients, malgrat presentar símptomes d’al·lèrgia respiratòria, no obtenia un diagnòstic clar, la qual cosa augmentava el risc de complicacions. La investigació s’ha publicat en la revista Allergy i ha sigut liderada per María José Torres, catedràtica de la Universitat de Màlaga i presidenta de l’Acadèmia Europea d’Al·lèrgia i Immunologia Clínica, i la doctora Cristobalina Mayorga, co-investigadora responsable del grup d’investigació ‘Malalties al·lèrgiques a fàrmacs i al·lergògens’.

L’al·lèrgia respiratòria (rinitis, conjuntivitis i asma) és una de les principals malalties cròniques en xiquets i adults. Els actuals mètodes de diagnòstic són llargs, laboriosos i requereixen personal entrenat i recursos tècnics. Això limita la seua implementació en tots els centres de salut, la qual cosa dificulta la identificació de desencadenants al·lèrgics en pacients no atòpics. Aquests pacients, que donen negatiu en les proves convencionals, enfronten restriccions en l’accés a la immunoteràpia amb al·lergògens, la qual cosa pot provocar la progressió de la malaltia. No obstant això, les noves troballes ofereixen una alternativa en proposar proves de sang que poden realitzar-se sense la necessitat d’exposar al pacient a un al·lergogen en el moment, sent més senzilles, ràpides i segures.

Aquest avanç podria transformar la forma en què es diagnostiquen i tracten les al·lèrgies respiratòries, permetent una identificació més àmplia de desencadenants i, per tant, beneficiant a més pacients amb un tractament més efectiu.

Font: La Opinión de Málaga