Un nou fàrmac millora la supervivència en càncer de mama amb baix HER2

Un equip d’investigació de l’Hospital Clínic-IDIBAPS, de l’Institut Català d’Oncologia (ICO) i del Vall d’Hebron Institut d’Oncologia (VHIO) ha participat en un estudi internacional que demostra l’eficàcia d’un nou fàrmac per al càncer de mama metastàsic amb una baixa expressió d’HER2, la proteïna que es troba en l’exterior de les cèl·lules tumorals. Aquest tractament, basat en el fàrmac trastuzumab deruxtecan, aconsegueix doblegar la supervivència sense progressió de la malaltia en les pacients amb aquesta mena de tumor, respecte als tractaments de quimioteràpia tradicionals.

El càncer de mama és el tumor més habitual en dones a tot el món, amb 2,3 milions de persones afectades i amb 571.000 de morts anuals. Entre els diferents subtipus d’aquesta malaltia, els càncers de mama HER2 negatiu suposen el 70% de tots els tumors.

L’estudi, publicat en el New England Journal of Medicine (NEJM), conclou que l’ús del trastuzumab deruxtecan, una combinació d’una teràpia dirigida amb quimioteràpia, demostra un benefici clínic significatiu en pacients amb càncer de mama metastàsic amb baixa expressió d’HER2 (HER2-low) enfront dels tractaments habituals. En l’assaig van participar 557 pacients, de les quals prop del 90% tenien un tumor amb RH positiu i un 10% tenien un tumor amb RH negatiu. La supervivència lliure de progressió va ser de quasi 10 mesos quan es va utilitzar el trastuzumab deruxtecan i de 5,1 mesos amb la quimioteràpia habitual. La supervivència mitjana va ser de 23,4 mesos enfront dels 17 mesos fent la mateixa comparativa.

“Els resultats obtinguts són estadísticament significatius, clínicament molt rellevants i amb efectes adversos molt manejables. Aquest tractament passarà a ser un estàndard en breu, i esperem que no tarde molt a poder ser incorporat en el sistema públic una vegada s’aprove per l’Agència Europea del Medicament i l’Agència Espanyola del Medicament i Productes Sanitaris” Miguel Gil, oncòleg i cap del Servei d’Oncologia Mèdica de l’ICO l’Hospitalet.

Investigadores del Hospital Vall d'Hebron

Investigadores del Hospital Vall d’Hebron. Foto: Francisco Avia