Creen proteïnes a mesura que faciliten el disseny de fàrmacs més eficaços

Personal investigador del Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC) i del Institute for Protein Design han dissenyat i fabricat noves proteïnes, que no són presents en la naturalesa, amb estructures similars a les immunoglobulines dels anticossos, que són les proteïnes que utilitza el sistema immunitari per a identificar i neutralitzar cossos estranys com a bacteris patògens i virus. Aquesta investigació, publicada en ‘Nature Communications’, permet el disseny de fàrmacs basats en anticossos monoclonals a mesura, més eficaces, estables i assequibles, les aplicacions de les quals van des del càncer fins a les malalties autoimmunes i les infeccions virals.

Els fàrmacs basats en anticossos monoclonals consisteixen a modificar una part dels anticossos perquè siguen capaços de reconéixer dianes terapèutiques i atacar cèl·lules concretes. En paraules de l’investigador del IBMB-CSIC i co-director de l’estudi, Enrique Marcos, “aquest treball descriu una estratègia computacional per a dissenyar xicotetes immunoglobulines (proteïnes) com les dels anticossos amb estructures a mesura, d’alta estabilitat i amb capacitat per a ancorar zones flexibles amb capacitat d’unió a la diana buscada”.

Aquest treball, en el qual també han participat equips de la Universitat de Toronto, obri la porta al desenvolupament de proteïnes similars als anticossos amb estructures adaptades a diferents necessitats i que presenten millors propietats biofísiques que els actuals, la qual cosa representaria un gran avanç per a la fabricació de fàrmacs més accessibles a escala global per al tractament de diferents tipus de càncer, malalties autoimmunes i infeccions virals.

proteína

Model de disseny per a un domini similar a immunoglobulina. IBMB-CSIC

Font: Nature Communications