Un estudi revela que el Corrent Circular de l’Atlàntic podria deixar una Europa inhabitable a la dècada de 2030

Un nou estudi publicat a Science Advances adverteix sobre la possibilitat que el Corrent Meridional de Retorn de l’Atlàntic (AMOC) col·lapsi a la dècada de 2030, amb potencials efectes devastadors per a Europa. La investigació, realitzada per experts en clima i oceans, suggereix que el col·lapse d’aquest corrent podria portar a canvis climàtics extrems, fent que parts d’Europa siguin difícils d’habitar-hi.

Els investigadors van fer servir models climàtics avançats per analitzar l’impacte de l’escalfament global i l’accelerada pèrdua de gel a Groenlàndia a l’estabilitat d’AMOC. Els seus descobriments indiquen que, si les tendències actuals continuen, la circulació oceànica es podria aturar, cosa que resultaria en hiverns més severs, estius extremadament calorosos i una major freqüència d’esdeveniments climàtics extrems a Europa.

En aquest sentit, Antonio Turiel, investigador científic a l’Institut de Ciències del Mar del CSIC, adverteix que “sense l’efecte benèfic d’aquest corrent oceànic, que aporta calor i humitat a Europa, el continent tendiria al clima que li correspondria per la latitud a la qual es troba, similar a la del Canadà o la del sud de Sibèria”.

Mapa d'Europa

Imatge generada per IA d’un possible mapa d’Europa a la dècada de 2030 amb gairebé tot el continent enterrat sota la neu

Per altra banda, investigadors de la Universitat de Copenhaguen van publicar a Nature Communications un estudi sobre estimacions del futur de l’AMOC, assenyalant que “col·lapsarà, amb un 95% de certesa, entre 2025 i 2095. El més probable és que això passi en 34 anys, el 2057”, cosa que podria generar grans desafiaments molt abans del que s’esperava, particularment l’escalfament als tròpics i l’augment de les tempestes a la regió de l’Atlàntic Nord.

Aquestes troballes posen de manifest una vegada més la urgència d’implementar mesures globals per reduir les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle i limitar l’escalfament global. Així mateix, els científics insten els governs a prendre accions decisives per protegir l’equilibri dels sistemes climàtics i evitar un futur catastròfic per als habitants del vell continent.